Projektowanie Przyszłości – Dyplomy ASP Kraków 2022

fot. materiały prasowe

17 czerwca na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie w Pracowni Projektowania Tkaniny i Ubioru odbyły się prezentacje kolekcji dyplomowych. Prawie 100 sylwetek wchodzących w skład 11 kolekcji, w tym pierwsza w technologii Virtual Reality oraz premiera filmu zostały pokazane w klimatycznych wnętrzach Hali Forum.

Zebrani goście mogli podziwiać kolekcje Studentów i Absolwentów, którzy swoje projekty stworzyli w ramach tej pracowni przez ostatnie cztery lata. Kolekcja Zuzanny Gietner „Mara. Wirtualny Wymiar Wyobrażeń” mogła powstać dzięki specjalnej aplikacji do realizowanie projektów w VR, która została stworzona w Pracowni Projektowania Tkaniny i Ubioru krakowskiej ASP w ramach FASHION STARTUP i będzie służyć kolejnym rocznikom jako narzędzie dydaktyczne.

Galę wieczorną poprowadził dziennikarz i prezenter TVN – Mateusz Hładki, a za reżyserię pokazu odpowiadał Maciej Majzner – znany i ceniony w branży mody reżyser.

Pokazy młodych talentów obserwowali także przedstawiciele największej firmy odzieżowej w Polsce LPP, którzy trzem studentom zaproponowali już staże projektanckie w swoich strukturach.

Poniżej zdjęcia wszystkich kolekcji dyplomantów.

Zuzanna Gietner „Mara”

Kolekcja stanowi przedstawienie wierzeń tradycji ludowych oraz próbuje przenieść owe wyobrażenia w świat cyfrowy. Jet to pierwszy dyplom zrealizowany z wykorzystaniem technologii Wirtualnej Rzeczywistości, który powstał na Wydziale Architektury Wnętrz w krakowskiej ASP.

Zuzanna Włodarz „Bosozoku”

Punktem wyjścia do opracowania kolekcji stała się japońska subkultura gangów motocyklowych. Na szczególną uwagę zasługują akcesoria, które powstały dzięki współpracy z firmą Benericetti Polska.

Aleksandra Boczar „Leniwa Moda”

Kolekcja nie ma nic wspólnego z lenistwem – jj tytuł nawiązuje do lnu oraz jego potencjału w projektowaniu ubiorów. Minimalistyczne sylwetki, oszczędne formy i autorskie nadruki zostały zainspirowane japońską filozofią zen sztukami walki.

Anna Kaniewska „Lichenes”

Próba uchwycenia klimatu natury starej Anglii poprzez użycie naturalnych, własnoręcznie barwionych materiałów. Kolekcja została odszyta w duchu zero waste – wykorzystano każdy ścinek materiału.

Bartłomiej Zięba „Graffiti”

Militarny charakter sylwetek został wykorzystany jako tło do wyrażenia pacyfistycznych poglądów autora kolekcji. Klasyczny płaszcz został poddany dekonstrukcji, a jego fragmenty ozdobione nadrukami zaczerpniętymi ze sztuki ulicznej.

Daria Plastinina „Tropem łuku i strzał”

Osobiste zainteresowania autorki kolekcji poparte wnikliwą analizą tematu przyniosły rezultat w postaci kolekcji ubiorów przeznaczonych do uprawiania strzelectwa w terenie.

Karyna Milchina „Echo Afryki”

Fascynacja kulturą i naturą kontynentu afrykańskiego została zaprezentowana w postaci sylwetek, których wzory, struktury i barwienia zostały wykonane własnoręcznie. Autorka zwraca uwagę na znaczenie wzajemnego przenikania się kultur w kontekście poprawnego kierunku wpływu globalizacji na przemysł modowy.

Malwina Nowak „Venus is a Boy”

Manifest poglądów autorki w kwestii płynności płciowej wyrażony poprzez eteryczne ażurowe dzianiny i formy wymykające się tradycyjnej klasyfikacji płci. Jak śpiewała kiedyś Bjork, „He believes in a beauty; He’s Venus as a boy”.

Monika Kowalska „Frame”

Konstrukcja architektoniczna w odniesieniu do człowieka i jego własnej konstrukcji, jaką jest układ kostny, stała się punktem wyjścia do stworzenia modeli sylwetek.

Oswald Korczyński „Ornare”

Sztuka epoki rokoko zinterpretowana we współczesny, minimalistyczny sposób. Kobiecość i lekkość została odzwierciedlona poprzez zastosowanie pastelowej kolorystyki.

Sylwia Kliszcz „Kokeshi”

Inspiracja japońską drewnianą lalką Kokeshi. Zabawa geometryczną formą i kontrastowym użyciem koloru.

Urszula Dyczko „Podręczna”

Kolekcja torebek, których funkcja i estetyka zostały zamknięte w prostych i praktycznych formach.

Unikatowe działania studentów i wykładowców krakowskiej ASP mogły zostać realizowane dzięki Projektowi POWER dofinansowanemu przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju pt. „Projektowanie przyszłości” – program rozwoju Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie na lata 2018 – 2022.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s